"Ποιος είναι ο ιδανικός δάσκαλος;" της Μαρίας Ζευγώλη

Η μαθήτρια της δευτέρας τάξης, Μαρία Ζευγώλη, θέτει και ταυτόχρονα απαντάει το υποθετικό ερώτημα "Ποιος είναι ο ιδανικός δάσκαλος;". Το κείμενό της που ακολουθεί διαμορφώνει ένα πλαίσιο μέσα στο οποίο οριοθετείται η φιγούρα ενός δασκάλου που κατά τη γνώμη της είναι "ιδανικός". Από το κείμενο ανάμεσα σε πολλά άλλα ενδιαφέροντα σημεία ξεχωρίζουμε το απόσπασμα "ο καλός δάσκαλος δεν κάνει διαχωρισμούς ανάμεσα σε “καλούς” και σε “κακούς” μαθητές. Στόχος του είναι όλοι ανεξαιρέτως να λάβουν το καλύτερο δυνατόν, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει άριστα στην ορθογραφία για τον έναν και εκμάθηση της αλφαβήτας για τον άλλον."


Πηγή εικόνας: https://www.trevormuir.com/blog/

Ο δάσκαλος είναι ένας λειτουργός που αναπτύσσει ισχυρούς δεσμούς με τους μαθητές και τους εμπνέει θετικά πρότυπα, δημιουργώντας έτσι ένα περιβάλλον που οι μαθητές γίνονται πιο δημιουργικοί και αποκτούν πολλά ενδιαφέροντα. Για να το καταφέρει αυτό ο δάσκαλος θα πρέπει να συγκεντρώσει κάποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά.

Ειδικότερα, ο δάσκαλος πρέπει να σέβεται την προσωπικότητα του κάθε μαθητή και να δημιουργεί παιδαγωγική ατμόσφαιρα, χρησιμοποιώντας την συζήτηση, αντί για την αυταρχική επιβολή των απόψεών του. Ο καθηγητής ελκύει τους μαθητές με την αφοσίωσή του στην εκπαιδευτική του αποστολή, τα επιχειρήματά του, τη μεταδοτικότητα και την αγάπη γι’ αυτό που κάνει. Οι μαθητές δεν αντιμετωπίζονται ως στρατιώτες ή υπάλληλοι, αλλά ως άνθρωποι με αξιοπρέπεια, δικαιώματα και προσωπικότητα. Επίσης, ο καλός δάσκαλος δεν κάνει διαχωρισμούς ανάμεσα σε “καλούς” και σε “κακούς” μαθητές. Στόχος του είναι όλοι ανεξαιρέτως να λάβουν το καλύτερο δυνατόν, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει άριστα στην ορθογραφία για τον έναν και εκμάθηση της αλφαβήτας για τον άλλον. Το ότι μπορεί ένας μαθητής να έχει μείνει πίσω σε κάποια μαθήματα ή να δυσκολεύεται, δε σημαίνει ότι αξίζει λιγότερης προσοχή. Τέλος, βασικό χαρακτηριστικό του καλού δασκάλου είναι η προσωπική δέσμευση για την ανάπτυξη της προσωπικότητας κάθε μαθητή και τη δημιουργία ολοκληρωμένων και ώριμων ανθρώπων.

Συμπερασματικά, στη σημερινή εποχή είναι αναγκαίο στα σχολεία τα παιδιά να διδάσκονται από τέτοιους εκπαιδετικούς, που να αφυπνίζουν τις ευαισθησίες τους και να τους ενθαρρύνουν να είναι ενεργητικοί και να συμμετέχουν στην κατανόηση του μαθήματος. Να μη βλέπουν το σχολείο σαν μια βαρετή υποχρέωση και να αντιλαμβάνονται ότι μέσω αυτού θα γίνουν δημιουργικοί άνθρωποι.

Μαρία Ζευγώλη, 
"Ποιος είναι ο ιδανικός δάσκαλος;", 2022

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Σεβασμός ἐν τάξει

Εμείς και οι άλλοι στο σχολείο

Ζωγραφίζοντας μάσκες και συναισθήματα