Αναρτήσεις

“Η ζωή μου όλη, ένα κουδούνι που χτυπάει!” Γράφει η φιλόλογος Λητώ Δρακοπούλου

Εικόνα
Μια περιδιάβαση στον χώρο των σχολικών αναμνήσεων είναι το κείμενο της συναδέλφου φιλολόγου, Λητώς Δρακοπούλου, η οποία με νοσταλγία, αλλά και χιούμορ, παρουσιάζει τις μνήμες της από το σχολείο, από τη μια και από ... την άλλη πλευρά. Για τους εκπαιδευτικούς τα χρόνια του σχολείου είναι το άθροισμα των μαθητικών και των εργασιακών χρόνων και αντιπροσωπεύουν μια πλούσια και αδιάσπαστη ενότητα συσσωρευμένων εμπειριών. Πρόκειται για βιώματα που αποκτιούνται μέσα σε έναν χώρο δημόσιο και κοινό, αλλά συγχρόνως οικείο και γνώριμο, τη σχολική τάξη. “Η ζωή μου όλη, ένα κουδούνι που χτυπάει!” Κάπως έτσι θα μπορούσα να συνοψίσω όλη μου τη ζωή μετά τα πέντε πρώτα χρόνια, που ακόμη δεν είχα κάτσει σε θρανίο. Δώδεκα χρόνια σαν μαθήτρια, φοιτήτρια μετά, ύστερα από λίγο πάλι στις τάξεις από την έδρα αυτή τη φορά. Θυμάμαι την πρώτη μου μέρα στην πρώτη δημοτικού, το γεμάτο απορία βλέμμα που πρέπει να είχα, την εντύπωση που μου έκαναν κάποια από τα άλλα παιδιά, αγόρια, που μου φαίνονταν πολύ ψηλά (ήμουν...

"Διαπροσωπικές σχέσεις μαθητών και δασκάλων." Άρθρο της μαθήτριας Δώρας Κελέτση

Εικόνα
Η μαθήτρια της Β΄ Γυμνασίου (Τμήμα Β2), Δώρα Κελέτση, γράφει τις δικές της απόψεις για το θέμα των διαπροσωπικών σχέσεων και τους παράγοντες που τις διαμορφώνουν στο σύγχρονο σχολείο. Επικεντρώνεται, μάλιστα, στις δυσκολίες των συνθηκών που καλείται η ίδια και οι έφηβοι συνομήλικοί της να αντιμετωπίσουν ως μαθητές, εντός κι εκτός αίθουσας, ζητώντας συγχρόνως την κατανόηση, την αρωγή και την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών. Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο της με τίτλο “Διαπροσωπικές σχέσεις μαθητών και δασκάλων.”                    Το σχολείο είναι μία κοινότητα που πολλοί άνθρωποι συνυπάρχουν καθημερινά. Είτε νηπιαγωγείο είτε δημοτικό είτε γυμνάσιο είτε λύκειο, τα παιδιά πρέπει να έχουν μία σχέση σεβασμού με τους δασκάλους/καθηγητές. Αυτό δε σημαίνει όμως ότι και οι καθηγητές δεν πρέπει να σέβονται και να αγαπούν τον κάθε μαθητή γι΄ αυτό που είναι και να μην τον σχολιάζουν υβριστικά για το χρώμα, την καταγωγή ή ακόμα και τις αδυναμίες ...

"Μαθητές και δάσκαλοι", από το "Τετράδιο" του Δ. Σαραντάκου

Εικόνα
Στο λογοτεχνικό-και όχι μόνο-ιστολόγιο του συγγραφέα Ν. Σαραντάκου «Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία» , βρίσκουμε σε συνέχειες το αφήγημα του πατέρα του, Δ. Σαραντάκου , με τίτλο «Μαθητές και δάσκαλοι» . Ανάμεσα σε άλλα κατατοπιστικά και ενδιαφέροντα που σημειώνει ο συγγραφέας, διαβάζουμε και τα παρακάτω: «Το βιβλίο που θα αρχίσω να δημοσιεύω από σήμερα έχει μιαν ιδιαιτερότητα, ότι δεν  είναι λογοτεχνικό, είναι αναμνήσεις από τα μαθητικά χρόνια του πατέρα μου στο γυμνάσιο της Μυτιλήνης -ένα χρονικό, θα έλεγα, γραμμένο ύστερα από παροτρύνσεις παλαιών συμμαθητών. Γι’ αυτό και δίσταζα να το δημοσιεύσω, αφού αφορά ένα ειδικό κοινό. Από την άλλη, οτιδήποτε έχει σχέση με την εκπαίδευση δεν είναι στερημένο από γενικότερο ενδιαφέρον, ιδίως σε ένα ιστολόγιο που έχει και εκπαιδευτικά ενδιαφέροντα αλλά και πολλούς εκπαιδευτικούς ως σχολιαστές.» Πράγματι, βρίσκουμε εξαιρετικό το "Τετράδιο"  με τις καταγραφές του παλιού μαθητή από το 1ο Γυμνάσιο Μυτιλήνης. Οι αναφορές του σε μαθητέ...

"Ο λόγος ανάγκη της ψυχής"

Εικόνα
"Ο λόγος ανάγκη της ψυχής" τιτλοφορείται το σχολικό βιβλίο για τα Κείμενα Λογοτεχνίας Α΄ Γυμνασίου του Υπουργείου Παιδείας και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου . Ο τίτλος παραπέμπει στο ομότιτλο βιβλίο του Γιώργου Ιωάννου, "Ο λόγος είναι μεγάλη ανάγκη της ψυχής"  (Εκδόσεις Κέδρος, 1996). Στο εισαγωγικό σημείωμα της σχολικής έκδοσης διαβάζουμε: "Στο βιβλίο προτάσσεται η ενότητα των «Παιδικών σχολικών χρόνων», με το σκεπτικό ότι η πρώτη επαφή των μαθητών/μαθητριών με τα λογοτεχνικά κείμενα θα ήταν καλό να γίνει μέσα από ένα θέμα οικείο, που να συνδέεται πιο άμεσα με την εμπειρία τους." Παρακάτω παραθέτουμε τον σύνδεσμο που κατευθύνει στο βιβλίο και στην ενότητα "Παιδικά σχολικά χρόνια" (μορφή pdf). Εδώ ο αναγνώστης θα βρει αποσπάσματα κειμένων ξένων και Ελλήνων λογοτεχνών από τον Τσέχωφ ως τον Μπαρμπώ και από τον Παλαμά ως τον Ταχτσή και τον Χριστιανόπουλο.  "Ο λόγος ανάγκη της ψυχής" Πηγή: https://logom.schools.ac.cy/index.php/e...

Μαθητές και δάσκαλοι, ήρωες σχολικής λογοτεχνίας

Εικόνα
Στο Φωτόδεντρο ή αλλιώς Εθνικό Συσσωρευτή Εκπαιδευτικού Περιεχομένου -την κεντρική e-υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας για την ανοιχτή αναζήτηση και διάθεση ψηφιακού υλικού-εντοπίσαμε το μαθησιακό αντικείμενo "Βιβλιοθήκη για τη Σχολική Ζωή" . Ανατρέχοντας στο ψηφιακό αυτό περιβάλλον ξεχωρίσαμε-λόγω της θεματικής συνάφειας-κατάλογο στον οποίο συγκεντρώνονται χαρακτηριστικά λογοτεχνικά κείμενα με θέμα το σχολείο, τον δάσκαλο και τη ζωή των μαθητών. Όλα τα αποσπάσματα περιλαμβάνονται στα σχολικά βιβλία λογοτεχνίας δημοτικού και γυμνασίου. Έλλη Αλεξίου,  «Η Βαγγελίτσα»  [Ανθολόγιο Λογοτεχνικών Κειμένων Ε΄ & Στ΄ Δημοτικού]  Η θέση μιας μαθήτριας δημοτικού μέσα στην τάξη αλλάζει, όταν η δασκάλα ανακαλύπτει ένα κρυφό της ταλέντο. (Για τη ζωή και το έργο της συγγραφέως πατήστε εδώ .) Φιλίπ Μπαρμπώ,  «Η Βιβλιοθήκη μας»  [Ανθολόγιο Λογοτεχνικών Κειμένων Ε΄ & Στ΄ Δημοτικού] Η  οργάνωση μιας σχολικής βιβλιοθήκης από τους μαθητές και τον δάσκαλό τους. Παντελής Κ...

Εμείς και οι άλλοι στο σχολείο

Εικόνα
Με σκοπό την ευαισθητοποίηση σε θέματα διαπροσωπικών σχέσεων μεταξύ των κοινωνικών ομάδων που συνυπάρχουμε στο σχολείο και ευελπιστώντας στην ικανοποιητική ανταπόκριση των μαθητών μας, επιχειρούμε να αξιοποιήσουμε τη δυνατότητα που μας παρέχει αυτό το blog για δημιουργική συνεργασία με όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές και το ανθρώπινο δυναμικό της κοινότητάς μας. Ο εντοπισμός των αδυναμιών εκείνων που πλήττουν την απρόσκοπτη επικοινωνία στο σχολείο και η διαμόρφωση ρεαλιστικών και υλοποιήσιμων προτάσεων για τη διαρκή βελτίωση του κλίματος σεβασμού και εμπιστοσύνης, θα αποτελούσε για μας - και θα ήταν για όλους μας - η βάση για τη σφυρηλάτηση ενός ακόμα πιο θετικού ψυχολογικού περιβάλλοντος, το οποίο όλες οι πλευρές θα αποδέχονται και θα περιφρουρούν αμοιβαία.