Αναρτήσεις

“Περί σεβασμού”, της Λητώς Δρακοπούλου, Φιλολόγου

Εικόνα
Στο κείμενό της "Περί σεβασμού" η συνάδελφος Λητώ Δρακοπούλου πραγματεύεται ένα θέμα ιδιαίτερα ενδιαφέρον και επίκαιρο, αφού ο σεβασμός αποτελεί διαχρονικά θεμέλιο λίθο των διαπροσωπικών σχέσεων, όχι μόνο στο σχολείο, αλλά και σε κάθε κοινωνική ομάδα, από την πιο μικρή ως τη μεγαλύτερη. Στο λεξικό διαβάζουμε ότι “σεβασμός” μεταξύ άλλων, είναι ο τρόπος συμπεριφοράς που φανερώνει αναγνώριση της αξίας, της προσωπικότητας, της ιδιαιτερότητας του άλλου. Γι’ αυτή τη διάσταση της έννοιας του σεβασμού θα ήθελα να μιλήσω. Η λέξη μπορεί να ακούγεται «βαριά»-ίσως «παρωχημένη» [1] υπό την έννοια ότι κάθε τόσο κατακλυζόμαστε από νεολογισμούς, λέξεις δηλαδή που έχουν πρόσφατα μπει στο λεξιλόγιό μας και στην καθημερινότητά μας, οπότε κάποιος ενδεχομένως θα χρησιμοποιούσε τη λέξη «ενσυναίσθηση» [2] για να εκφράσει αυτό που θα ήθελα εγώ να πω μιλώντας για «σεβασμό». Αυτό που παρατηρώ να συμβαίνει γύρω μας, είναι άνθρωποι – άτομα που δείχνουν να μην αντιλαμβάνονται την ύπαρξη των άλλων...

«Πες μου τι σε ενοχλεί να το αλλάξω ...» Γράφει η μαθήτρια Μαργιωρήνη Βασιλειάδη

Εικόνα
  «Πες μου τι σε ενοχλεί να το αλλάξω ...» είναι ο τίτλος της ανοιχτής επιστολής που γράφει η μαθήτρια της Β΄ Γυμνασίου, Μαργιωρήνη Βασιλειάδη. Θέμα της επιστολής είναι τα παράπονα και οι παραινέσεις που εκφράζει ένα παιδί του σχολείου για όσα δυσχεραίνουν την καθημερινότητά του συνεπεία των απαιτήσεων του αναλυτικού προγράμματος και όχι μόνο. Η επιστολή βρίσκει στα πρόσωπα των καθηγητών και καθηγητριών τους φυσικούς της αποδέκτες. Αγαπητοί μου καθηγητές και αγαπητές μου καθηγήτριες, Θα ήθελα από τη δική μου πλευρά να καταθέσω τις σκέψεις μου, τις αγωνίες και τους προβληματισμούς μου. Ξέρετε ότι έχουμε 17 μαθήματα συν projects με εργασίες και περνάμε 33 ώρες την εβδομάδα μέσα στο σχολείο. Το απόγευμα έχουμε αθλήματα-νους υγιής εν σώματι υγιεί-ξένες γλώσσες, μπαλέτο, μουσική και άλλες δραστηριότητες. Καταλαβαίνετε, λοιπόν, ότι όταν μας βάζετε πολλές σελίδες για αποστήθιση, πολλές ασκήσεις-εργασίες για το σπίτι μάς περιορίζει τον ελεύθερο χρόνο, που είναι ελάχιστος, μας αγχώνει και ...

“Η ζωή μου όλη, ένα κουδούνι που χτυπάει!” Γράφει η φιλόλογος Λητώ Δρακοπούλου

Εικόνα
Μια περιδιάβαση στον χώρο των σχολικών αναμνήσεων είναι το κείμενο της συναδέλφου φιλολόγου, Λητώς Δρακοπούλου, η οποία με νοσταλγία, αλλά και χιούμορ, παρουσιάζει τις μνήμες της από το σχολείο, από τη μια και από ... την άλλη πλευρά. Για τους εκπαιδευτικούς τα χρόνια του σχολείου είναι το άθροισμα των μαθητικών και των εργασιακών χρόνων και αντιπροσωπεύουν μια πλούσια και αδιάσπαστη ενότητα συσσωρευμένων εμπειριών. Πρόκειται για βιώματα που αποκτιούνται μέσα σε έναν χώρο δημόσιο και κοινό, αλλά συγχρόνως οικείο και γνώριμο, τη σχολική τάξη. “Η ζωή μου όλη, ένα κουδούνι που χτυπάει!” Κάπως έτσι θα μπορούσα να συνοψίσω όλη μου τη ζωή μετά τα πέντε πρώτα χρόνια, που ακόμη δεν είχα κάτσει σε θρανίο. Δώδεκα χρόνια σαν μαθήτρια, φοιτήτρια μετά, ύστερα από λίγο πάλι στις τάξεις από την έδρα αυτή τη φορά. Θυμάμαι την πρώτη μου μέρα στην πρώτη δημοτικού, το γεμάτο απορία βλέμμα που πρέπει να είχα, την εντύπωση που μου έκαναν κάποια από τα άλλα παιδιά, αγόρια, που μου φαίνονταν πολύ ψηλά (ήμουν...

"Διαπροσωπικές σχέσεις μαθητών και δασκάλων." Άρθρο της μαθήτριας Δώρας Κελέτση

Εικόνα
Η μαθήτρια της Β΄ Γυμνασίου (Τμήμα Β2), Δώρα Κελέτση, γράφει τις δικές της απόψεις για το θέμα των διαπροσωπικών σχέσεων και τους παράγοντες που τις διαμορφώνουν στο σύγχρονο σχολείο. Επικεντρώνεται, μάλιστα, στις δυσκολίες των συνθηκών που καλείται η ίδια και οι έφηβοι συνομήλικοί της να αντιμετωπίσουν ως μαθητές, εντός κι εκτός αίθουσας, ζητώντας συγχρόνως την κατανόηση, την αρωγή και την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών. Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο της με τίτλο “Διαπροσωπικές σχέσεις μαθητών και δασκάλων.”                    Το σχολείο είναι μία κοινότητα που πολλοί άνθρωποι συνυπάρχουν καθημερινά. Είτε νηπιαγωγείο είτε δημοτικό είτε γυμνάσιο είτε λύκειο, τα παιδιά πρέπει να έχουν μία σχέση σεβασμού με τους δασκάλους/καθηγητές. Αυτό δε σημαίνει όμως ότι και οι καθηγητές δεν πρέπει να σέβονται και να αγαπούν τον κάθε μαθητή γι΄ αυτό που είναι και να μην τον σχολιάζουν υβριστικά για το χρώμα, την καταγωγή ή ακόμα και τις αδυναμίες ...

"Μαθητές και δάσκαλοι", από το "Τετράδιο" του Δ. Σαραντάκου

Εικόνα
Στο λογοτεχνικό-και όχι μόνο-ιστολόγιο του συγγραφέα Ν. Σαραντάκου «Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία» , βρίσκουμε σε συνέχειες το αφήγημα του πατέρα του, Δ. Σαραντάκου , με τίτλο «Μαθητές και δάσκαλοι» . Ανάμεσα σε άλλα κατατοπιστικά και ενδιαφέροντα που σημειώνει ο συγγραφέας, διαβάζουμε και τα παρακάτω: «Το βιβλίο που θα αρχίσω να δημοσιεύω από σήμερα έχει μιαν ιδιαιτερότητα, ότι δεν  είναι λογοτεχνικό, είναι αναμνήσεις από τα μαθητικά χρόνια του πατέρα μου στο γυμνάσιο της Μυτιλήνης -ένα χρονικό, θα έλεγα, γραμμένο ύστερα από παροτρύνσεις παλαιών συμμαθητών. Γι’ αυτό και δίσταζα να το δημοσιεύσω, αφού αφορά ένα ειδικό κοινό. Από την άλλη, οτιδήποτε έχει σχέση με την εκπαίδευση δεν είναι στερημένο από γενικότερο ενδιαφέρον, ιδίως σε ένα ιστολόγιο που έχει και εκπαιδευτικά ενδιαφέροντα αλλά και πολλούς εκπαιδευτικούς ως σχολιαστές.» Πράγματι, βρίσκουμε εξαιρετικό το "Τετράδιο"  με τις καταγραφές του παλιού μαθητή από το 1ο Γυμνάσιο Μυτιλήνης. Οι αναφορές του σε μαθητέ...

"Ο λόγος ανάγκη της ψυχής"

Εικόνα
"Ο λόγος ανάγκη της ψυχής" τιτλοφορείται το σχολικό βιβλίο για τα Κείμενα Λογοτεχνίας Α΄ Γυμνασίου του Υπουργείου Παιδείας και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου . Ο τίτλος παραπέμπει στο ομότιτλο βιβλίο του Γιώργου Ιωάννου, "Ο λόγος είναι μεγάλη ανάγκη της ψυχής"  (Εκδόσεις Κέδρος, 1996). Στο εισαγωγικό σημείωμα της σχολικής έκδοσης διαβάζουμε: "Στο βιβλίο προτάσσεται η ενότητα των «Παιδικών σχολικών χρόνων», με το σκεπτικό ότι η πρώτη επαφή των μαθητών/μαθητριών με τα λογοτεχνικά κείμενα θα ήταν καλό να γίνει μέσα από ένα θέμα οικείο, που να συνδέεται πιο άμεσα με την εμπειρία τους." Παρακάτω παραθέτουμε τον σύνδεσμο που κατευθύνει στο βιβλίο και στην ενότητα "Παιδικά σχολικά χρόνια" (μορφή pdf). Εδώ ο αναγνώστης θα βρει αποσπάσματα κειμένων ξένων και Ελλήνων λογοτεχνών από τον Τσέχωφ ως τον Μπαρμπώ και από τον Παλαμά ως τον Ταχτσή και τον Χριστιανόπουλο.  "Ο λόγος ανάγκη της ψυχής" Πηγή: https://logom.schools.ac.cy/index.php/e...

Μαθητές και δάσκαλοι, ήρωες σχολικής λογοτεχνίας

Εικόνα
Στο Φωτόδεντρο ή αλλιώς Εθνικό Συσσωρευτή Εκπαιδευτικού Περιεχομένου -την κεντρική e-υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας για την ανοιχτή αναζήτηση και διάθεση ψηφιακού υλικού-εντοπίσαμε το μαθησιακό αντικείμενo "Βιβλιοθήκη για τη Σχολική Ζωή" . Ανατρέχοντας στο ψηφιακό αυτό περιβάλλον ξεχωρίσαμε-λόγω της θεματικής συνάφειας-κατάλογο στον οποίο συγκεντρώνονται χαρακτηριστικά λογοτεχνικά κείμενα με θέμα το σχολείο, τον δάσκαλο και τη ζωή των μαθητών. Όλα τα αποσπάσματα περιλαμβάνονται στα σχολικά βιβλία λογοτεχνίας δημοτικού και γυμνασίου. Έλλη Αλεξίου,  «Η Βαγγελίτσα»  [Ανθολόγιο Λογοτεχνικών Κειμένων Ε΄ & Στ΄ Δημοτικού]  Η θέση μιας μαθήτριας δημοτικού μέσα στην τάξη αλλάζει, όταν η δασκάλα ανακαλύπτει ένα κρυφό της ταλέντο. (Για τη ζωή και το έργο της συγγραφέως πατήστε εδώ .) Φιλίπ Μπαρμπώ,  «Η Βιβλιοθήκη μας»  [Ανθολόγιο Λογοτεχνικών Κειμένων Ε΄ & Στ΄ Δημοτικού] Η  οργάνωση μιας σχολικής βιβλιοθήκης από τους μαθητές και τον δάσκαλό τους. Παντελής Κ...